sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Puita - Träd

Tämä monisilmäinen puu tuijotti minua joka kerta, kun palasin tutkimusalueeltani opistolle:
Detta mångögda träd stirrade på mig varje gång jag gick tillbaka från mitt forskningsområde till institutet:


Saksalaisten maine järjestelmällisenä kansana ei ole aivan tuulesta temmattu. Otetaan esimerkiksi vaikka puut. Lähes jokaiseen kaupunkialueella olevaan puuhun on jonnekin naulattu pieni numerolevy. Kaipa puiden numerointi jotenkin avittaa viheryksikön työtä... tai sitten hätäpuhelun soittamista ("apua, olen sillä ja sillä kadulla puun numero 007 kohdalla!"). Yllätyksekseni löysin näitä numeroläpysköjä viimeksi myös Tharandtin "umpimetsästä", kuka ihme numeroi metsäpuita?!?

Tyskarna har nog gjort sig välförtjänta av sitt rykte som ett välorganiserat folk... Ta t.ex. en titt på träden. Nästan varje träd på stadsområdet har någonstans en liten fastspikad nummersköld. Det hjälper väl stadens trädgårdsarbetare... eller kanske folko som ringer nödsamtal ("hjälp, jag är vid den och den gatan bredvid träd nummer 007!"). Jag hade ändå inte förväntat mig att hitta dessa nummersköldar i skogen - vem sjutton numrerar skogsträd i den stora Tharandter Wald?!?

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!