maanantai 7. maaliskuuta 2016

Dinofeber - Dinokuume

TRISTAN, så heter Tyrannosaurus Rex skelettet på Berlins naturhistoriska museum. Det här inläggets foton är förresten tagna av min pappa... TRISTAN, sillä nimellä kulkee Berliinin luonnonhistoriallisen museon Tyrannosaurus Rex -luuranko. Tällä kertaa kuvat on muuten ottanut isäni...
 Jag medger stolt att jag tillhör generationen som lekt med plastdinosaurier på skolgården, som snyftat framför tv:n då Lillefots mamma dog i "Landet för längesedan" och som sett Jurassic Park (ettan, förstås) som underårig på video. Den underbart illustrerade Dinotopia-boken har jag i bokhyllan på hedersplats. Som så många andra småbarn hade jag inga problem med att uttala och komma ihåg ord som Pachycephalosaurus, eller Quetzalcoatlus. Dinosaurierna har hängt med på ett hörn genom livet, men på senaste åren mera på bakgrunden. Fram till ett halvt år sedan, eller så.

En ny dinosaurievåg började väl med att Jurassic World kom på bio förra sommaren. Fastän jag inte var värst imponerad av filmen satte den ändå igång alla gamla drömmar... I väntan på att Prehistoric Kingdom-datorspelet någon gång skall komma ut byggde jag mig en söt liten dinosauriepark med det gamla Zoo Tycoon -spelet medan jag lyssnade på filmens soundtrack och på julen prydde dinosaurieformade snöflingor vardagsrumsfönstret. Den största gnistan kom nog ändå från ett annat datorspel - det alldeles nya ARK Survival Evolved där jag, Tobi och ett par vänner äntligen fick chansen att förverkliga våra barndomsdrömmar (om än bara på datorskärmen) och rida runt en oforskad forntidsö på dinosaurier ;)

Utan ARK skulle jag säkert inte ha gått på en föreläsning om förhistoriska insekter som hölls här i Dresden för ett par veckor sedan. Tänk att Meganeura-"trollsländor" har haft över 60 cm vingspann och att Arthropleura-"tusenfotingar" varit 2,5 meter långa! Inte heller skulle jag ha märkt den fascinerande utställningen i Berlins naturhistoriska museum med ett Spinosaurusskelett i naturlig storlek och en mängd andra fantastiska jätteödlor (som t.ex. världens största Brachiosaurus-skelett). Kort och gott, jag lever för tillfället i en ny våg av dinosauriefeber!

SPINOSAURUS - större än Rex, anpassad till ett liv i och vid vattendrag. SPINOSAURUS - Rexiä isompi, hyvin sopeutunut elämään vedessä ja veden äärellä.
 Myönnän ylpeänä kuuluvani sukupolveen, joka leikki muovidinosauruksilla koulun pihalla, joka nyyhkytti kun Pikkutassun äiti kuoli "Maa aikojen alussa"-elokuvassa ja joka katsoi Jurassic Park elokuvan (sen ensimmäisen, tietysti) alaikäisenä videolta. Upeasti kuvitettu Dinotopia-kirja on kirjahyllyssä kunniapaikalla. Ja kuten monet muut pikkulapset, osasin vaivatta ääntää ja muistaa sanoja kuten Pachycephalosaurus tai Quetzalcoatlus. Dinosaurukset ovat seuranneet matkassa mukana halki elämän, mutta viimevuosina pikemminkin taka-alalla. Kunnes ne taas nousivat pinnalle puolisen vuotta sitten.

Uusi dinosaurusaalto alkoi varmaankiin Jurassic World elokuvan vallatessa valkokankaan viime kesänä. Vaikken ollutkaan elokuvasta kovin vaikuttunut, herätti se silti henkiin kaikki vanhat unelmat... Prehistoric Kingdom -tietokonepelin ilmestymistä odotellessa rakensin itselleni sievän pienen dinosauruspuiston vanhassa Zoo Tycoon -pelissä samalla kun kuuntelin elokuvan ääniraitaa, ja jouluna ikkunoitamme koristi dinosaurusaiheiset lumihiutaleet. Suurin kipinä tuli kylläkin eräästä toisesta tietokonepelistä - upouusi ARK Survival Evolved antoi minulle, Tobille ja parille ystävällemme tilaisuuden toteuttaa lapsuudenunelmiamme (vaikkakin vain tietokoneen ruudulla) ja ratsastaa ympäri tuntematonta muinaissaarta dinosaurusten selässä ;)

Ilman ARK:kia en varmaan olisi mennyt kuuntelemaan täällä Dresdenissä pidettyä yleisöluentoa esihistoriallisista ötököistä pari viikkoa sitten. Ajatelkaas, että Meganeura - "sudenkorennoilla" on ollut yli 60 cm siipien kärkiväli, ja että Arthropleura- "tuhatjalkaiset" ovat yltäneet 2,5 m pituisiksi! Enpä olisi tainnut myöskään huomata Berliinin luonnonhistoriallisen museon upeaa näyttelyä, jossa on luonnollisen kokoinen Spinosauruksen luuranko ja muita hienoja hirmuliskoja (kuten esim. maailman suurin Brachiosaurus-luuranko). Toden totta, olen taas saanut dinosauruskuumeen!

EN AV mina absoluta favoriter, Brachiosaurus. - EHDOTTOMASTI yksi suosikeistani, Brachiosaurus.

2 kommenttia:

  1. I väntan på Prehistoric Kingdom så finns Jurassic Park Operation Genesis. Den är definivt en bit föråldrad, men ändå ganska charmerande, plockade just själv upp den.

    Prehistoric Kingdomia odotellessa on olemassa sellainen peli kuin Jurassic Park Operation Genesis. Se on jo hieman vanhentunut, mutta vieläkin ihan kiva, aloitin sen itse vähän aikaa sitten.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Jurassic_Park:_Operation_Genesis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tack för tipset! Måste kolla om jag lyckas hitta spelet någonstans...

      Kiitos vinkistä! Pitääpä katsoa, jospa löydän pelin jostain...

      Poista

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!