torstai 31. lokakuuta 2013

Mysteerikökkö #5

Så, nu är det helgdag här i Tyskland och jag har äntligen tid att lägga upp flera foton och förklaringar på mitt mysterieprojekt som efter flera månaders arbete äntligen är färdigt. De utlovade nördpoängen för att gissa vad det hela kommer att bli vill jag dela ut till den skarpsynta läsaren Stefan A. som redan i ett tidigt skede gissade helt rätt i kommentarerna (varför är jag inte överraskad - du, Stefan, är nog en av de få läsare som överhuvudtaget hade en chans ;)

Det blev alltså en huvudbonad för en utomjording - närmare sagt en togrutan från Star Wars. I filmerna ser man bara korta snuttar med denna intressanta ras (oftast jediriddaren Shaak Ti), men i serietidningar och spel syns de lite oftare. På nätet finns det flera fans som försökt tillverka en togrutandräkt med varierande framgång (prova på googles bildsök med orden togrutan costume) och av ett otal olika material från filttyg till latex, men så vitt jag vet är jag ändå den enda på planeten med en huvudbonad av polyuretanskum och styrox XD

Häromdagen försökte jag tänka bakåt på varför jag valde just att göra en togrutan...och jag har ingen aning! Varifrån kom den ursprungliga inspirationen i juni? Varför?!? Minns bara att idén följdes av ett frenetiskt skede av planering och övervägning av olika material, och sedan fyra månader av hårt arbete om kvällarna (nåja, inte riktigt varje kväll). Om jag från början skulle ha vetat hur mycket arbete det skulle bli är jag inte säker om jag skulle ens ha börjat med det hela... kanske ändå. Men nu är jag nöjd att jag gjort det. Resultatet är långt ifrån perfekt, men jag har lärt mig en massa nytt om olika material och tekniker, och det var helt enkelt fantastiskt att vandra runt i en supercool dräkt på spelmässan i Essen förra veckoslutet.

Ja, jag vet att många av er säkert aldrig kommer att förstå varför jag gör sådant här :) Ni får bara ta mig på mitt ord att jag verkligen njöt av projektet (som helhet. Inte varje lilla problemdetalj som dök upp...%%#¤latex&/@$)

Så, rulla er ner, hoppa över den finska texten och ta en titt på bilderna (tack systern för en professionel photoshooting!)


SEDAN senaste inlägget har jag slipat hela huvudbonaden, lagt till flera lager av gips, slipat igen mellan lagren, lagt till flera lager av latexmjölk och målat det hela. Många timmars arbete. SITTEN edellisen päivityksen olen hionut koko päähineen, lisännyt monta kerrosta kipsiä, hionut jälleen, lisännyt monta kerrosta lateksmaitoa ja lopulta maalannut koko komeuden. Tunteja ja taas tunteja työtä.
 No niin, nyt on täällä Saksassa pyhäpäivä ja minulla on vihdoin aikaa esitellä paremmin mysteerikökköni, joka monen kuukauden työn jälkeen on vihdoin valmis. Luvatut nörttipisteet projektin arvaamisesta menevät tarkkasilmäiselle lukijalleni Stefan A.:lle, joka kommenteissaan jo varhain arvasi, mitä oikein ajoin takaa (Stefanin tuntien en ole yllättynyt - hän taitaa olla ainoita lukijoita, joilla oli edes mahdollisuus arvaamiseen ;)

Siitä siis tuli päähine avaruusoliolle - tarkemmin sanottuna Star Warsista tutulle togrutalle. Elokuvissa tätä oliolajia nähdään vain lyhyesti siellä täällä (jediritari Shaak Ti saa sentään hieman enemmän tilaa valkokankaalla), mutta sarjakuvissa ja peleissä togrutoja näkyy vähän useammin. Netistä löytyy monia faneja, jotka ovat vaihtelevalla menestyksellä valmistaneet togrutapukuja mitä erinäisimmistä materiaaleista huovasta lateksiin (koeta googlen kuvahakua sanoilla "togrutan costume"), mutta tietääkseni olen planeetan ainoa polyuretaanista ja styroksista päähineen väsännyt harrastelija XD 

Joku aika sitten yritin muistella, miksi päädyin tekemään juuri togrutapuvun... ja jouduin toteamaan, etten todellakaan muista, mistä moinen pähkähullu päähänpinttymä alunalkujaan tuli! Mistä löysin inspiraationi kesäkuussa? Miksi?!? Muistan vain, että ideaa seurasi kuumeinen suunnitteluvaihe ja materiaalipohdinta, ja sen jälkeen neljä kuukautta rankkoja iltaöitä kypärän parissa (no, ei sentään ihan joka ilta). Jos olisin alunalkujaan tiennyt, kuinka paljon työtä moisessa puvussa on, en ole varma olisinko edes aloittanut...ehkä kuitenkin. Nyt olen kuitenkin tyytyväinen, että homma tuli tehtyä. Tulos on kaukana täydellisestä, mutta opin valtavasti uutta eri materiaaleista ja työtavoista, ja oli vaan niin maan mahtavaa kulkea ympäriinsä komeassa puvussa Essenin pelimessuilla viime viikonloppuna.

Jep, tiedän, että moni teistä ei ollenkaan ymmärrä, miksi teen tällaista :) Saatte vaan uskoa sanaani siitä, että todella nautin projektista (kokonaisuutena. En jokaisesta pienestä ongelmasta joita ilmiintyi joka työvaiheessa...%%#¤lateks&/@$)

No niin, niitä kuvia (kiitos, sisko, ammattimaisesta valokuvaamissessiosta!):


EN JEDIDRÄKT hade jag från förut, men den stora tunga kåpan i linne gjorde jag för två veckor sedan. JEDIPUKU minulta löytyi jo ennestään, mutta tuon ison kaavun painavasta pellavakankaasta tein kaksi viikkoa sitten.


WORD är helt bäst för snabb bildhantering. Någon som kan använda Photoshop får sedan hjälpa mig med lite bättre ljussvärd... WORD on ihan paras ohjelma pikaiseen kuvankäsittelyyn. Joku Photoshoptaitoinen saa joskus sitten auttaa minua parempien valosapelien muokkaamisessa.
PÅ TAL om ljussvärd - det var jätteroligt att gå till en lokal järnhandel och bara söka passande delar för att bygga ihop ett ljussvärd! VALOSAPELEISTA puheenollen - oli todella hauskaa kierrellä paikallisessa rautakaupassa sopivia sapelinosia etsien.

 

GIZKA...ett gulligt skadedjur från ett Star Wars datorspel. OTETAANKO gizkastakin kuva? Suloinen tuholainen eräästä Star Wars tietokonepelistä
VISST är hornen (ursäkta, montralen) lite för stora och massiva, och inte helt symmetriska, men det bara gick inte att få dem helt rätt! Jag kan nog aldrig bli en skupltör. Och målningen är jag inte heller riktigt nöjd med, borde lära mig använda en airbrush. OVATHAN nuo sarvet (anteeksi, montraalit) hieman liian isot ja massiiviset, eivätkä edes aivan symmetriset, mutta en vaan millään saanut niitä veisteltyä oikean mallisiksi. Maalaamiseenkaan en ole aivan tyytyväinen, pitäisi varmaan opetella käyttämään airbrush-ruiskua.
STOLTAST är jag nog över de väldigt rörliga tentaklerna (ursäkta, lekkuna). Visst ser de lite segmenterade ut, men i alla andra dräkter som jag sett hänger de mest helt eller ganska styvt (gjorda av uppstoppade strumpbyxor eller latex). De är också löstagbara, vilket gör huvudbonaden mycket enklare att förvara och transportera. YLPEIN olen kyllä todella liikkuvaisista lonkeroistani (anteeksi, lekkuistani). Toki ne näyttävät vähän nivelletyiltä, mutta kaikissa muissa puvuissa joita olen nähnyt ne roikkuvat ja sojottavat aika jäykkinä ja suorina (useimmat valmistavat ne täytetyistä sukkahousuista tai täysin lateksista). Ne saa myös irrotettua, mikä tekee puvusta paljon helpomman säilyttää ja kuljettaa.
HAHAHAAA, vilken hoppflopp! Kanske borde jag bli ballettdansös istället? HAHAHAAA, mikä hyppy tuokin on olevinaan? Ehkä minusta sittenkin pitäisi tulla balettitanssija!
JAG HAR inte målat mina armar utan istället sytt långa handskar av röda strumpbyxor! Och mosters gamla modetunika från Seppälä hänger med igen. EN OLE maalannut käsiäni vaan ommellut pitkät hansikkaat punaisista sukkahousuista! Ja tädin vanha muotitunika Seppälästä on jälleen menossa mukana.

3 kommenttia:

  1. Antaumuksellista harrastamista tosiaan, olen vaikuttunut!! Kiva että messuilla oli kivaa :).

    VastaaPoista
  2. *Pockets nerd points*

    Kan nog säga så mycket att Henrika kommer definitivt att få se Gizka-bilden (satt själv och log åt den i ett flertal minuter), hon har gillat dem ända sedan KotOR. Dräkten är väldigt imponerande.

    Voin sanoa sen verran että Henu tulee varmasti näkemään tuon Gizka-kuvan (sille tuli itsekin hymyiltyä pari minuuttia), hän on pitänyt niistä KotOR:sta saakka. Todella vaikuttava puku.

    -Stefan A.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tackar och bockar!
      Gizkan var en sistaminuten idé som jag virkade ihop ett par dagar före mässan. Tyvärr fans det (överraskande nog) Inga färdiga instruktioner på nätet så jag var tvungen att improviser...blev helt ok ändå.

      Poista

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!