perjantai 31. lokakuuta 2014

Kolmila - Hiilimiilu


EN NYSTAPLAD mila i maj. VASTAKASATTU miilu toukokuussa
Det är en tid sedan som jag senast var till mitt forskningsfält i skogen (jag monterade bort mina nätpåsar i augusti då jag var färdig för i år), men jag hittade ännu några bilder från sommaren som jag vill dela med er. Vid skogsvägen finns en liten glänta där man varje år bränner en traditionell kolmila för att framställa träkol. Milan staplas upp i maj och tänds i slutet av månaden för att sedan brinna fram till slutet av juni. Hela tiden, dag och natt, måste någon finnas på plats och bredvid milan finns en liten stuga med tältterass, en kåta, grillplats och toalett...Då milan tänds hålls en stor byfest på platsen och på sensommaren kan man köpa kol i säckar vid milan.

NOGA övertäckt brinner milan en hel månad - TARKKAAN peitettynä miilu kytee kokonaisen kuukauden
Det är ganska roligt att alltid på arbetsvägen se vad nytt som hänt vid milan och försöka tänka sig tillbaka till en tid då träkål var en viktig energikälla och ett "kraftverk" kunde se ut som en sakta brinnande trähög mitt i den somriga skogen.

I JUNI släcks milan långsamt med en trädgårdssprinkler - KESÄKUUSSA miilu sammutetaan kastelemalla puutarhasprinklerillä

Edellisestä retkestäni tutkimusalueelleni metsässä on jo jonkun aikaa (keräsin pois verkkopussit elokuussa kun viimeisetkin toukat olivat koteloituneet), mutta löysinpä vielä muutaman kesäkuvan jonka haluan jakaa kanssanne. Metsätien varrella on pieni aukea, jolle joka vuosi kasataan perinteinen hiilimiilu puuhiilen valmistamista varten.  Miilu sytytetään toukokuun lopulla ja se kytee hiljalleen kuukauden verran kesäkuun lopulle saakka. Koko ajan yötä päivää jonkun on oltava paikalla vahtimassa "avotulta" ja miilun vieressä onkin pieni mökki telttakatoksella, kota, grillipaikka ja WC... Miilun sytytetään kyläjuhlassa ja loppukesästä miilulta voi ostaa hiiltä säkeissä.
FÄRDIG träkol - VALMISTA puuhiiltä

On aika hauska seurata miilun kehitystä aina työmatkalla ja koettaa kuvitella, millaista paikalla olikaan aikana, jolloin puuhiili oli tärkeä energianlähde ja "voimala" saattoi näyttää hiljalleen kytevältä puukasasta kesäisen metsän keskellä.

TOMT fält efter milan - TYHJÄ kenttä miilun jälkeen
ÅRETS kolskörd - VUODEN hiilisato

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!