sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Virtualkyrka - Virtuaalikirkko

På något sätt är det en enorm skillnad mellan 9.30 och 10.00 på söndag morgonen. Det skulle inte vara något problem alls att hinna till kyrkan här bredvid oss ifall gudstjänsten skulle börja kl. 10, men jag får mig aldrig klar tills 9.30. Under veckan visst, men tydligen inte på söndag.

Istället för att försöka få den lokala församlingen att ändra sin tidtabell nöjde jag mig även idag med www.virtuaalikirkko.fi . Och visst är det något helcharmigt i att sitta vid sitt eget skrivbord och ändå besöka den kära hemkyrkan i Åbo!

Dagens predikan handlade om att inte sörja om saker på förhand, om att lita på att Gud nog finns där imorgon för mig, precis som han är i nuet. Ingen alldeles lätt läxa!



Jotenkin ero klo 9.30 ja 10.00 välillä on sunnuntaiaamuisin muita päiviä suurempi. Ei olisi mikään ongelma ehtiä viereiseen kirkkoon, jos jumalanpalvelus alkaisi klo 10, mutten ikinä saa itseäni valmiiksi 9.30 mennessä. Viikolla toki, mutten näemmä sunnuntaisin.

Sen sijaan, että yrittäisin saada paikallista seurakuntaa muuttamaan aikataulujaan, tyydyin tänäänkin www.virtuaalikirkko.fi -sivustoon. Ja onhan siinä kotikirkossani Turun Tuomiokirkossa sitä jotakin, vaikka istuukin työpöytäni ääressä Saksassa!

Päivän saarnassa aiheena oli tulevaisuudesta murehtimisen turhuus, Jumala on kyllä kanssani silloin huomennakin, aivan kuten nykyhetkessä. Ei mikään helppo läksy!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!