torstai 13. kesäkuuta 2013

Oletko koskaan ommellut kiveä? - Har du någonsin sytt sten?

Keskiviikkoillat ovat ihania: live-tarinankerrontaa olohuoneessamme (tai no, Tobin roolipelaajaporukka) ja sitä kuunnellessa käsitöitä. Eilen otin pitkästä aikaa vuolukivitarpeeni esille, ilta oli leuto, joten tuota pölyistä hommaa voi hyvin tehdä kapealla parvekkeellamme. Vuolukivi askartelumateriaalina tuli ensimmäiseksi vastaan 2011 IMWe-partioleirillä, itselleni vuolukivityökalut olivat viime keväänä porkkanana apurahahakemuksia kirjoitellessa, ja kun rahahanat vihdoin aukenivat, ei mikään enää pidätellyt meikäläistä vaan ryntäsin askartelukauppaan. Uskomatonta, että kiveä voi työstää näin helposti! Se on samalla pehmeää viilata ja hioa mutta todella jäykkää ja taipumatonta vaikka ohuinakin yksityiskohtina. On vain valitettavan vaikea keksiä, mitä siitä oikein tekisi (paitsi loputtoman rivin pölyttyviä koriste-esineitä).

Onsdagskvällarna är härliga: live-hörspel i vårt vardagsrum (eller nåja, Tobis rollspelare) och under tiden handarbeten för mig. Igår grävde jag fram mina täljstensverktyg, kvällen var varm och man kunde bra pyssla med detta dammiga material på vår smala balkong. Täljsten som hobbymaterial såg jag för första gången på IMWe 2011 -scoutlägret, och förra året hade jag täljstensverktyg som en morot för mig själv då jag skrev stipendieansökningar. Då jag äntligen fick ett stipendium rusade jag direkt till hobbybutiken... Det är otroligt att man kan forma sten så enkelt! Det är samtidigt extremt mjukt att fila och sandpappra och väldigt styvt och oböjbart vilket gör att man kan forma även små tunna detaljer av det. Tyvärr har jag svårt att hitta på vad jag kunde göra av täljsten (förutom en oändlig rad med dammsamlande dekorationsföremål).

ALUSSA on siis kivi. Unohdan joka kerta ottaa aloituskappaleesta kuvan, tässä en tosin ole ehtinyt vielä kovin montaa viilausta tehdä. I BEGYNNELSEN finns alltså en sten. Jag glömmer varje gång att ta bild på ursprungsstycket, här har jag dock ännu inte hunnit fila bort så värst mycket.


TYÖKALUNI: pora, raspeja, viiloja ja hiekkapapereita (hienoin nro. 600). MINA verktyg: borr, raspar, filar och sandpapper (finaste är nr. 600).
:
LOPPUTULOS, vain n.3 tuntia myöhemmin. Tällä kertaa tein kaulakorun. RESULTAT efter bara ca. 3h. Denna gång blev det ett halssmycke.
ÖLJYSIN osan korusta, jotta kiven tumma oliivinvihreä väri pääsee oikeuksiinsa. Kertokaa muuten, mitä ihmettä voisin tehdä ylhäällä oikealla olevasta lievästi sydämenmuotoisesta kivestä?!?. JAG oljade en del av smycket för att få fram stenens djupt olivgröna färg. Berätta, förresten, vad jag kunde göra av den hjärtformade stenen uppe till höger?!?

TÄSSÄ se ompeluosuus. HÄR ser ni vad jag menade med att sy i sten
HUUTOMERKKI! Tämä lienee jo liikaa... UTROPSTECKEN! Fast det här är kanske lite för mycket...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!