perjantai 16. tammikuuta 2015

Lidl

Muistaako kukaan vielä kun saksalainen kauppaketju Lidl tuli Suomeen?
Minä muistan! Se oli standardirakennuksineen ja omine tuotemerkkeineen aika eksoottinen ilmestys, josta ei edes löytynyt kaikkia suomalaisen ruokavalion valttikortteja. Ja se oli edullinen. Pikku hiljaa ketju levisi ainakin Turun seudulla joka paikkaan, ja sen hyllyiltä alkoi löytyä yhä kotoisempi tuotevalikoima.

Hupaisaa on, että omalla kohdallani koko mielikuvani Lidlistä on kääntynyt päälaelleen täällä Saksassa. Kauppa, joka ennen oli Suomessa erikoinen ja "ulkomainen" tuntuukin nyt täällä, Lidlin kotimaassa, kotoisalta ja yllättävän suomalaiselta - koska aivan lähikulmillamme ei ole Lidliä, tulee minun itse asiassa käytyä siellä varmaan useammin Suomessa kuin Saksassa. Aina silloin tällöin on kuitenkin pakko pistäytyä juna-aseman Lidliin: saahan sieltä ostettua jo kotisuomessa lempparikseni valikoitunutta tuttua pähkinämysliä ;) Maistuupa kotoisalta!

Omnomnom

Minns någon ännu hur det var då den tyska butikskedjan Lidl kom till Finland?
Jag minns! Butikerna med sina standardbyggnader och egna produktmärken var en ganska exotisk nykomling där man inte ens hittade allt som vanligtvis finns på den finska menün. Och den var förmånlig. Så småningom spred sig kedjan överallt, åtminstone i Åbotrakten, och man började hitta allt fler bekanta produkter på hyllorna.

Det lustiga är, att hela min bild om Lidl har ändrats till det motsatta nu när jag bor i Tyskland. Butikskedjan som i Finland kändes annorlunda och "utländsk" känns här, i Lidls hemland, bekannt och överraskande finskt - eftersom vi inte har någon Lidl helt nära vårt hus är det faktiskt troligtvis så att jag går oftare dit i Finland än i Tyskland. Alltid nu som då måste jag ändå göra en avstickare till Lidl på tågstationen: endast där kan man köpa den nöt & fruktmüsli som redan i Finland var min absoluta favorit ;) Smakar som hemma!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!