maanantai 18. marraskuuta 2013

Zank you for zavelling mit Deutsche Bahn

OLENKO taas ainoa, joka näkee kasvoja joka paikassa, vai onko tässä kaksi lintua siemailemassa virvoitusjuomiaan? ÄR JAG igen den enda som ser ansikten överallt, eller är det två fåglar som dricker lemonad på bilden?
Varmaan joka maassa harrastetaan paikallisen rautatieyhtiön päivittelemistä - ainakin VR ja Deutsche Bahn antavat kummatkin matkustajilleen tasaisin väliajoin jotain mistä keskustella. Eilinen junamatkani Braunschweigista Dresdeniin oli kyllä taas paras pitkiin aikoihin.

Yksi vaihto Leipzigissa, eli jo melkein kotikulmilla, vain tunnin junamatkan päässä Dresdenistä. Vaihtoaikaa ruhtinaalliset 40 minuuttia. Eihän tuossa mikään voi mennä vikaan. Paitsi että näköjään voi. Jonkun aikaa ennen Leipzigiä meille ilmoitettiin, että juna kiertää jonkun työmaa-alueen ja saapuu siis muutetun aikataulun mukaisesti ajoissa Leipzigiin - kellonaikaan, joka oli n. 35 min myöhempi kuin mitä meidän lipussamme luki. Muutetun aikataulun?!? Olimme ostaneet lippumme ajoissa, joskus viikko sitten, ja näemmä aikataulua oli sittemmin muutettu. Kyseessä ei siis missään nimessä ollut perinteinen myöhästyminen, kuten kiukkuinen konduktööri meille selitti, vaan itsepä olimme tyhmiä kun emme tajunneet Internetistä aamulla tarkistaa mahdollisia muuttuneita aikatauluja ja pohtia liittymäjuniamme uusiksi, sehän nyt ei voi kuulua junayhtiön velvollisuuksiin. Sitä myöhästymistä oli junalla vain viisi minuuttia... mutta yhtä kaikki, missasimme Leipzigissa hiuksenhienosti junamme Dresdeniin (meni ihan nenän alta, ei vain voinut enää avata ovia kun juoksimme paikalle). No, ei kun odottelemaan seuraavaa junaa - eli puolen tunnin evästauko.

Juna tuli, hyppäsimme kyytiin... ja sitten juna pysähtyi keskelle ei mitään. Jonkin ajan kuluttua kuulutus - raiteilla on jotain häikkää. Odottelua. Uusi kuulutus - joku oli ohjannut meidät väärille raiteille, ja näillä raiteilla oli pätkä ihan kokonaan ilman sähköjä. Höh? Arvatkaa, miten tällaisista tilanteista selvitään? Juna peruuttaa, ottaa vauhtia ja yrittää liukua sähköttömän taipaleen yli!!! Ei onnistu, jäätiin jumiin keskelle sähkötöntä pätkää. Jollain varasähköllä (?) juna peruutti takaisin ja otti lisää vauhtia! Jeeeeesh, pääsimme pimennon yli, takaisin sähköistetyille raiteille. Eikä kestänyt kuin reilu puoli tuntia. Matkustamossa tunnelma oli yllättävän hilpeä...tosin ajatus junasta ottamassa vauhtia ja käytännössä loikkaamassa radanpätkän yli oli aika koominen. Eräs rouvasihminen kyseli konduktööriltä, josko myöhästymistapauksissa voi saada lipun hinnasta hyvitystä - kyllä, mutta vain jos saapuu perille yli tunnin myöhässä. Rouva vastasi hyväntuuliseseti luottavansa siihen, että niin kyllä käy.

No, loput matkasta sujui aika hyvin...paitsi että saavuimme Dresdeniin jotain kiertotietä, emmekä voineet pysähtyä Neustadtin asemalla. Meidän matkaamme tuo ei haitannut, mutta kuulutus sai edellämainitun rouvan hihkaisemaan tyytyväisenä - "no, tulihan se tunti täyteen!". Itsellämme matka lopulta myöhästyi melkein kahdella tunnilla, saanemme siis tunnin verran jotain hyvitystä lipuistamme - mikäli nyt niitä muutettuja aikatauluja hyväksytään myöhästymisiksi.



MAHTAVA koomikkolahjakkuus Bodo Wartke on kirjoittanut saksalaisilla junista matkustamisesta suorastaan herkullisen viiden minuutin matkapäiväkirjan jonka kanssa voitte tässä harjoitella saksankielen kuullunymmärrystä! DEN underbara komikersbegåvningen Bodo Wartke har skrivit en läcker femminuters resedagbok om att resa med tåg i Tyskland. Med den kan man här öva sin tyska hörförståelse!
I varje land himlar man visst med ögonen för den lokala tågtrafiken - i alla fall ser VR och Deutsche Bahn till att tågresenärerna alltid har något gemensamt att tala om. Min resa igår från Braunschweig till Dresden var ändå den bästa på länge.

Ett tågbyte i Leipzig, bytestid hela 40 minuter. Ingenting kan ju slå fel! Fast tydligen var det ändå möjligt. Lite före Leipzig meddelades det i högtalarna, att tåget kör runt något byggarbete, och anländer alltså i tid enligt ändrad tidtabell i Leipzig - till ett klockslag ca. 35 minuter senare än vad som står på våra biljetter. Ändrad tidtabell?!? Vi hade köpt våra biljetter i tid, sådär en vecka sedan, och tydligen hade tidtabellen ändrats sedan dess. Det handlade alltså absolut inte om någon traditionell försening, förklarade den arga konduktören till oss, utan det var bara vårt eget fel att vi inte kollat på Internet före resan ifall tidtabellen kanske ändrats och planerat om våra vidare tågförbindelser, inte kan tågföretaget ta något ansvar för sådant! Försening hade vi bara 5 minuter... vilket räckte till att vi hårfint missade vårt tåg till Dresden - då vi sprang till perrongen kunde tåget inte längre öppna dörren för oss.. Nå, en halvtimmes matpaus i Leipzig.

Följande tåg kom, vi hoppade ombord... och sedan stannade tåget mitt i ingenstans. Efter en stund meddelades det att något var fel med rälsen. Vi väntade. Nytt meddelande - någon hade styrt oss in på fel räls, och på dessa räls fanns det ett stycke helt utan elektricitet. Höh? Gissa vad man gör i en sådan här situation? Tåget backar ett stycke, tar fart och försöker glida över den ellösa sträckan!!! Fungerar inte, vi fastnar mitt i biten utan el. Med något reservelsystem (?) backar tåget igen och tar mera fart! Weeeeeeee, vi lyckades komma över det mörka stället, tillbaka till de normalt elförsörjda rälsen. Manövern tog knappt längre än en halv timme. Bland tågresenärerna var atmosfären överraskande munter...fast visst, tanken på ett tåg som tar sats och hoppar över ett rälsstycke är ganska komisk. En äldre fru frågade konduktören ifall man kan få någon ersättning för biljettpriset - och visst, det kan man, om man anländer över en timme för sent till sitt resemål. Frun svarade godmodigt att hon nog litade på att det skulle lyckas.

Resten av resan gick ganska bra...fast vi anlände i Dresden längs någon konstig omväg, och kunde inte stanna på stationen i Neustadt. Oss störde det inte, men meddelandet fick den ovannämnda frun att glatt utropa "visst, det blev en timme till sist!". Vi nådde vårt mål till sist nästan två timmar för sent, så förhoppningsvis får vi ersättning för en timme - ifall de där ändrade tidtabellerna nu sedan räknas som försening.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!