torstai 19. helmikuuta 2015

Tumbleweed Factory II

Jonkin aikaa sitten kerroinkin testaavani, miten saisimme villin lännen partioleirille sopivia arokierijöitä. Sotkettuani sormeni niin sokeriliemessä kuin liimassakin, voin todeta, että kestävin ja parhaiten pyörivä vaihtoehto on luonnonkuiduista (mieluite paksu puuvillalanka, villakin käy) Erikeeper-tyyppisellä puuliimalla tärkätty pallo. Valmistusaika n. 10 minuuttia, kuivumisaika 5-8 tuntia, kestää pyörittelyä kunnes joku istuu/astuu sen päälle.

Vai muka päivän turha tieto.

SOPII myös sisustuselementiksi. PASSAR även som inredningsobjekt.


En tid sedan skrev jag att jag höll på att testa hur vi kunde tillverka marklöpare för ett vilda västern scoutläger. Efter att ha kladdat ner mig med såväl sockervatten som lim kan jag konstatera, att det mest hållbara och bäst rullande alternativet får man om man använder naturfibrer (helst tjock bommull, ylle går också) och vit trälim. Produktionstid ca. 10 minuter + 5-8h för torkning. Tål att rullas omkring tills någon sätter sig/trampar på den.

Vaddå dagens onödigaste fakta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!