torstai 23. tammikuuta 2014

Förfalskning - Väärennös?

ÄKTA etikett till vänster - AITO etiketti vasemmalla

Garnet tog slut då jag höll på att virka en myboshi-mössa åt en vän i Finland, och eftersom just den rätta färgen var slut även i butiken beställde jag garn på ebay (sådär som alla tyskar gör). Som alltid fick jag en myboshi tygetikett eftersom jag beställde hela 3 nystan. Men något kändes fel. Etiketten var liksom styvare än de brukar. Jag jämförde den nya etiketten med alla de gamla som jag ännu har, och den var definitivt annorlunda. Inte mycket, men ändå. Brodyren lite grövre, storleken en smula större, bakgrundstyget lite annorlunda vävt... Öööh... förfalskad etikett? Egentligen överraskar detta mig inte alls. Som jag tidigare skrev får man betala 2-4 € för äkta Myboshi etiketter om man köper dem skilt på ebay (alltså fatta! För tyglappar som man normalt ofta klipper bort från sina kläder!!!) , så det är ju inte så konstigt att någon kommit på idén att beställa en sats egna märken och skickar dem till kunderna istället för de äkta som levererats med garnen. Ärligt sagt funderade jag själv också på före julen att låta någon tygmärkesfirma bara trycka upp en serie med "Illakvicks Boshis" -etiketter att sätta på mina mössor.

Personligen är jag nog bara road över episoden. Det är bara något tragikomiskt med förfalskade tyglappar. Skall absolut spara den falska etiketten ;)

P.S. Du, kära vän, som väntar på din svart-pink-färgade mössa: snart är den färdig! Med äkta etikett!

STÖRST var skillnaden på baksidan - SUURIN ero löytyi merkkien takapuolelta
Lanka loppui kesken virkatessani myboshi-pipoa eräälle suomalaiselle ystävälleni, ja koska juuri se oikea väri oli loppu myös kaupoista tilasin villalankaa ebayn kautta (niin kuin nyt kaikki saksalaiset tekevät). Kuten tavallisesti, sain mukana myboshi-kangasetiketin, koska ostin samalle kertaa kolme kerää. Mutta jokin vaikutti olevan pielessä. Etiketti oli jotenkin jäykempi kuin tavallisesti. Vertasin uutta etikettiä vanhojen kanssa, ja niissä toden totta oli eroa. Ei paljoa, mutta kuitenkin. Kirjailu oli hieman karkeampaa, koko hitusen isompi, taustakangas eri tavalla kudottu... Öööh... väärennetty etiketti? Oikeastaan en ole yllättynyt. Kuten aikaisemmin kirjoitin, saa aidoista Myboshi-etiketeistä pulittaa 2-4 € jos ne ostaa erikseen ebayn kautta (siis tajuatteko?! Kangaslipukkeesta, jonka moni tavallisesti leikkaisi pois vaatteestaan!!!), joten ei liene outoa, että joku keksi teettää kasan omia merkkejä ja lähettää ne asiakkaille aitojen, lankojen mukana toimitettujen sijaan. Rehellisesti sanoen leikin joulun alla itsekin ajatuksella, että tilaisin sarjan omia "Kiireenvilkan Boshi"-etikettejä pipojani varten.

Henkilökohtaisesti olen vain suuresti huvittunut tapauksesta. Kangaslappujen väärentämisessä on jotain surkuhupaisaa. Ehdottomasti aion säästää väärennöksen ;)

P.S., Rakas ystävä, joka odotat mustapinkkiä pipoasi: pian se on valmis! Aidon etiketin kera!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!