perjantai 23. elokuuta 2013

Osaan kirjoittaa - Jag kan skriva

...vaikkei siltä aina näytäkkään. En tule ollenkaan toimeen googlen kielentarkastustyökalun kanssa! Bloggaan kahdella kielellä ja kirjoittelen sähköposteja neljällä kielellä, ja aina tuo pahuksen oikoluku yrittää vääntää sanojani jollekin muulle kielelle. Eikä riitä, että se alleviivaa kaiken punaisella siksakilla, ei, se myös varoittamatta muuttaa kirjaimia milloin huvittaa. Ärsyttävintä on, että ohjelma muuttaa jokaisen ruotsinkielen "i"-preposition isoksi englantilaiseksi "I":ksi. MITEN TÄMÄN SAA POIS PÄÄLTÄ?!? Oikeastaan ongelma esiintyy vain kotikoneellani, töissä saan kirjoitella normaalisti. Mutta siellä puolestaan käytössäni on saksalainen näppäimistö, josta kokonaan puuttuu ruotsalainen å. Nyt kaikki luulevat minua toivottomaksi täysin analfabeetiksi...

EN todellakaan tarkoittanut patoa tai mallastamista! JAG menade verkligen inte att skriva om fördämmningar eller malt!


Jag kommer inte överens med googles språkcheck! Jag bloggar på två språk och skriver e-post på fyra språk, och alltid vill det där dumma verktyget ändra mina ord till något annat språk. Och inte nog med att den stryker under allt med röd siksak-linje, den ändrar också helt utan varning bokstäver och ord. Och varje gång jag skriver den svenska prepositionen "i" ändrar programmet det till ett stort, engelskt "I". ctrl+z hjälper, men tar tid. HUR KAN JAG STÄNGA AV DET HELA?!? Egentligen gäller problemet bara min hemmadator. På jobbet funkar allt normalt. Men där har jag däremot tyskt tangentbord som saknar å helt och hållet. Nu tror alla att jag är totalt analfabet...

2 kommenttia:

  1. Irriterande lillasystern här hej. Bara MÅSTE få skriva dehär. Så att du blir van vid såna här kommentarer sen när du har en megablogg. För sen får du en massa liknande:
    "Toivoton analfabeetti" har en onödigt negativ klang, man e ju liksom oftast int analfabet me flit. "Totalt analfabet" e mycke bättre. ;) Vill bara poängtera dehär så att alla dina tusentals läsare fattar att du int mena de. Tack.
    O ännu en grej. ALL DAM <3 Ahahahahaha. Men de e ju as in daami o int as in pato? Hiffadu?
    Kram. Din blogg äger.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bra point!! Tänkte alls inte på värdeladdningen I (<- se! Jag skrev litet I och det blev stort. Och där igen) ordet.

      Och nä, google menar nog det engelska ordet "dam", om google skulle ha fattat att jag skriver svenska och inte engelska skulle den väl inte ha korrigerat mig överhuvudtaget ;)

      Poista

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!