torstai 23. helmikuuta 2017

Lejonpuppor - koteloituneita leijonia



I mitt förra inlägg presenterade jag Amélie och Leonhardt, två sydafrikanska myrlejon som jag delar arbetsrum med. Till min stora förvåning har de båda nu nyligen förpuppat sig! Tydligen var flugdieten mättande, för efter bara några veckor hos oss började båda först krypa runt i sitt lilla terrarium och sedan försvann de helt och hållet. Senare siktade jag igenom sanden och hittade två små sandbollar, som tydligen hölls ihop med silkestrådar.

Inne i bollen sker just nu något alldeles märkvärdigt. En larv som ser ut lite som en överfet myra eller skalbagge håller på att förvandla sig till en sirlig slända med långa genomskinliga vingar. Av alla insekter med full metamorfos (ägg, larv, puppa och fullvuxen form) har just myrlejon den största storleksskillnaden mellan larver och fullvuxna.

Mera frågor. Lyckas förvandlingen? Borde vi göra något åt luftfuktigheten? Vad äter den här arten som vuxen - enligt internet varierar dieten från art till art, från pollen till bladlöss. Jag väntar med spänning!

...Och medan jag väntar, läser jag till den sista tenten som jag kommer att ha under min studietid! Sist men absolut inte minst - 800 sidor om djurens beteendebiologi och beteendets evolution. Oerhört intressant (varför jagar inte småfåglar gökungar ut ur boet? Kan talgoxar ljuga? Är putsarfiskar däremot ärliga? Varför lever sjöfåglar så ofta i kolonier? Hur bestämmer späckhuggare hur stora jagtlag det lönar sig att forma?), men också en enorm massa komplicerad information som jag på något sätt borde både förstå och memorera. Önska mig lycka till!


Edellisessä kirjoituksessani kerroin Améliesta ja Leonhardtista, kahdesta eteläafrikkalaisesta muurahaisleijonasta joiden kanssa parhaillaan jaan työhuoneeni Tharandtissa. Suureksi yllätyksekseni molemmat ovat nyt koteloituneet! Näemmä banaanikärpäsdietti oli ravitsevaa, sillä vain muutaman viikon jälkeen molemmat jellonat alkoivat mönkiä ympäriinsä pienessä terraariossaan ja hävisivät sitten kokonaan. Myöhemmin sihtasin hiekan ja löysin kaksi pientä hiekkapalluraa, jotka näköjään pysyivät kasassa silkkirihmojen avulla.

Pallojen sisällä tapahtuu juuri nyt jotain aivan merkillistä. Toukka, joka muistuttaa hiukan ylipaksua muurahaista tai kovakuoriaista on muuntamassa muotoaan siroksi korennoksi, jolla on pitkät läpikuultavat siivet. Kaikista hyönteisistä, joilla on täydellinen muodonvaihdos (muna, toukka, kotelo ja aikuinen muoto) on toukkien ja aikuisten välinen kokoero kaikkein suurin juuri muurahaisleijonilla.

Lisää kysymyksiä. Onnistuuko muodonmuutos? Pitäisiköhän meidän tehdä jotain ilmankosteuden suhteen? Mitä ihmettä tämä laji syö aikuisena - internetin mukaan ruokavalio vaihtelee lajeittain siitepölystä kirvoihin. Odotan innolla, mitä tuleman pitää!

...Ja odottaessani luen opintojeni vihoviimeiseen tenttiin! Kyseessä ei valitettavasti ole mikään läpihuutojuttu, vaan 800 täyttä sivua eläinten käyttäytymisekologiaa ja käyttäytymisen evoluutiota. Äärettömän mielenkiintoista (mikseivät lintuvanhemmat heitä käenpoikia pesästä? Osaavatko talitintit valehdella? Ovatko puhdistajakalat sitävastoin rehellisiä? Miksi merilinnut elävät usein suurissa yhdyskunnissa? Miten miekkavalaat päättävät, kuinka isossa parvessa kannattaa lähteä metsästämään?), mutta myös todella haastavaa. Valtavan paljon monimutkaista tietoa, joka jotenkin pitäisi sekä ymmärtää että säilöä muistiin. Pitäkää peukkuja!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!