torstai 21. huhtikuuta 2016

Quilling



Varje vår kommer det en tid då mina kvällar och veckoslut plötsligt INTE längre är fulla med IMWe-förberedelser. Vilken konstig känsla... Visserligen tar trädgårdsarbete passligt över största delen av denna lediga tid på våren, men nyligen hade jag just passligt med extra tid för att börja lära mig en ny pysselteknik, quilling.

Quilling går ut på att forma mönster av ihoprullade pappersremsor. Möjligheterna är oändliga - kort, smycken och konstverk i såväl väldigt enkla som oerhört komplicerade mönster. Redskapen är enkla, ett "quillingverktyg" kan man köpa i hobbyaffärer (åtminstone här i pysslarnas lovade land) eller säkert också tillverka själv, dessutom behövs det lim. En kam kan också vara nyttig. Och så finns det en hel del läckra specialverktyg som jag naturligtvis vill ha, men inte verkligen behöver. Papper kan man också köpa färdigt strimlat, men då jag såg priset på en förpackning med quillingsremsor beslöt jag mig att offra en timme av min tid för att klippa dem själv. Men istället för att här förklara vad det hela går ut på kan jag rekommendera en snabb googling med sökordet quilling ;) Gratis instruktioner för såväl nybörjare som mästare finns det en hel del på nätet både som bilder och i videoform.


Mitt första övningsarbete var ett födelsedagskort för vår professor i forstzoologi som fyller 60 år i maj. Ingen av oss på institutet hade hittat ett passligt kort, så jag anmälde mig frivillig att pyssla ihop något, ett perfekt svepskäl att ta itu med en ny hobby!

FÖR ugglan, räven och fjärillen hittade jag färdiga modeller på nätet, men rådjuret måste jag komma upp med själv. Efter lite akupunktur och mycket lim lyckades det till sist! PÖLLÖÖN, kettuun ja perhoseen löysin valmiit mallit netistä, mutta kauris piti väkertää omasta päästä. Apuna käytin hiukkasen akupunktuuria ja paljon liimaa.
Joka kevät huomaan, että yhtäkkiä kalenterissani on iltoja, jotka eivät kulu kokonaisuudessaan IMWe-valmisteluihin. Outo tunne... tosin puutarhatyöt alkavat muistuttaa olemassaolostaan juuri samanaikaisesti ja näppärästi täyttävät suurimman osan vapautuneesta ajasta, mutta hiljattain ehdin kuitenkin aloittaa uuden askartelumuodon, quillingin, opettelun.

Quilling on oikeastaan kapeiden paperisuikaleiden kieputtamista erilaisiksi kuvioiksi. Mahdollisuudet ovat loputtomat - kortteja, koruja ja taidetta varten löytyy sekä todella yksinkertaisia että mielettömän monimutkaisia malleja. Työvälineet ocat yksinkertaisia, "quillingtyökalun" voi ostaa askartelukaupasta (ainakin täällä askartelijoiden luvatussa maassa) tai varmaan myös valmistaa itse, lisäksi tarvitaan liimaa. Kampakin voi olla kätevä. Ja lisäksi on olemassa loputtomasti herkullisia lisätyövälineitä, jotka luonnollisesti kaikki haluan, mutta joita ilmankin pärjään erinomaisesti. Paperiakin voi ostaa valmiiksi suikaloituna, mutta kun näin paperipaketin hintalapun päätin, että käytän mieluummin tunnin ajastani paperia itse leikaten. Mutta sen sijaan, että tässä juurta jaksain selittäisin mistä oikein on kyse suosittelen nopeaa googlausta hakusanalla Quilling ;) Ilmaisia ohjeita niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin paperinpyörittelijöille näyttää löytyvän runsaasti niin kuvina kuin videomuodossakin.

RÅDJURSHORNEN gjorde jag med hjälp av en kamm. PEURANSARVET tein kamman avulla.


Ensimmäinen harjoitustyöni oli syntymäpäiväkortti metsäeläintieteiden professorillemme, joka täyttää toukokuussa 60 v. Kukaan meistä laitoksen väestä ei ollut löytänyt sopivaa korttia, joten ilmoittauduin vapaaehtoiseksi askartelemaan jotakin, täydellinen tekosyy aloittaa uusi harrastus!

MITT liv just nu: vårsol, IMWe-mappar, blomkål- dill och pumpor till trädgården och ett nytt hobby. ELÄMÄNI juuri nyt: kevätaurinkoa, IMWe-kansioita, kukkakaalia, kurpitsoja ja tilliä puutarhaan sekä uusi harrastus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!