keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

Koloniträdgårdar och dans - Siirtolapuutarhoja ja tanssia

Dresden är full med små koloniträdgårdar. Varje stadsdel tycks ha minst en fläck med små trädgårdsspalter för stadstyskar, och spalterna är fulla med blommor, örter, grönsaker och - i värsta fall - trädgårdstomtar. Igår fick jag lov av min kollega att gå och plocka körsbär till hans lilla trädgård - de har tre träd fulla med härliga röda bär som ingen har tid att plocka/äta! Ojj vad roligt det var - snabbt fick jag ihop ett par kilo både söta och sura körsbär. Och nu har de nästan alla kokats till mumsig marmelad med citronmeliss och kanel.

Dresden on täynnä pieniä siirtolapuutarhoja. Joka kaupunginosassa tuntuu olevan vähintään yksi pienille puutarhapalstoille kaavoitettu alue, ja pienpuutarhat ovat täynnä kukkia, yrttejä, vihanneksia ja - pahimmassa tapauksessa - puutarhatonttuja. Eilen sain kollegaltani luvan käydä hänen puutarhassaan poimimassa kirsikoita - minua odotti kolme puuta täynnä ihania punaisia hedelmiä, joita kukaan ei ollut ehtinyt poimia/syödä! Oi miten hauskaa niitä olikaan kerätä - nopeasti korissa oli pari kiloa niin makeita kuin happamiakin kirsikoita. Ja nyt ne on melkein kaikki keitetty herkulliseksi hilloksi sitruunamelissan ja kanelin kera.



På kvällen var det dags för mera spännande program. Jag dansar irländsk stepdans i både en universitetssportgrupp och i en självständig dansgrupp, och uni-gruppen har redan i flera veckors tid tränat för en föreställning på Midnattsbalen - en slutbal för alla uni-sport dansgrupper. De som deltagit i par- och sällskapsdanskurser får dansa halva natten till levande musik, och de som hållit på med andra danser (ballett, step, breakdance, modern dans etc.) har sina slutföreställningar mellan dansblocken. Jag var verkligen nervös då vi steg på scenen kl. 23 - genrep föregående dagen hade gått helt åt skogen för min del, och jag märkte hur de andra i gruppen spände sig för min skull. Men, I did it! Jag kom ihåg hela långa koreografin, hurra :) Tekniskt sett var det väl inte mycket värt (är rädd att se videon!), men för mig var det viktigast att komma ihåg vad som händer och när...och det klarade jag av.

Illalla oli jännittävämmän ohjelman aika. Tanssin irlantilaista tanssia sekä yliopistoliikunnan ryhmässä että eräässä itsenäisessä tanssiryhmässä, ja yliopistoryhmän kanssa olemme jo useita viikkoja harjoitelleet Keskiyön Tanssiaisia varten. Tanssiaiset järjestetään aina lukukauden lopussa, ja kaikki paritansseja harjoitelleet pääsevät siellä tanssimaan elävään musiikkiin aamutunteihin asti. Meille esittävän tanssin harrastajille (baletti, step, breakdance, moderni tanssi jne.) on varattu tanssisettien välissä tilaa esityksille. Olin todella hermostunut kun kapusimme lavalle klo. 23 - edellisen päivän kenraaliharjoitus meni itseltäni avian päin Brinkkalaa, ja huomasin kyllä, miten muut ryhmän jäsenet jännittivät puolestani. Mutta, I did it! Muistin oikein koko pitkän koreografian, hurraa :) Teknisesti suoritus ei varmaankaan ollut mitään huipputasoa (odotan peloissani videota!), mutta oma päämääräni oli muistaa mitä milloinkin tanssissa tapahtuu... ja siitä selvisin kunnialla.

Vår dansgrupp - tanssiryhmämme

Nu får bloggen förbli ouppdaterad för en tid - jag kommer till Finland imorgon! Fick överraskande nog ordnat både vikarie och flygbiljetter med kort varsel. Hoppas på att träffa många av er därhemma, fast en stor del av veckan är nog reserverad för familj, släkt och sommarhus.

Nyt blogi saa jäädä joksikin aikaa muhimaan - tulen huomenna Suomeen! Sain yllättäen järjestettyä itselleni sekä sijaisen että lentoliput lyhyellä varoitusajalla. Toivottavasti tapaan teistä mahdollisimman monta, suuri osa viikosta tosin on jo varattu perheelle, sukulaisille ja kesämökkeilylle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin kommentoit:
1. Kirjoita kommenttisi
2. Valitse profiili valikosta... jos et tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, valitse huoletta alin vaihtoehto, "nimetön".
3. Minä saan kommenttisi heti sähköpostitse itselleni. Se tulee näkyville blogiin kaikkien muidenkin luettavaksi heti kun hyväksyn sen. KIITOS!

Så här kommenterar du:
1. Skriv vad du har på hjärtat
2. Välj profil från menyn (kommentera som)... ifall du inte vet vad dessa profiler är för något, välj det nedersta alternativet (anonymt)
3. Jag får ditt kommentar direkt per e-post. Den blir synlig till alla läsare på bloggen genast då jag godkännt det först. TACK!